Logika Lochów

Posted on 06/07/2013 - autor:

2


Cześć
Dziś chciałbym przedstawić Wam przemyślenia Susie. Miłej lektury i dajcie znać czy się podobało. Ja tymczasem zostawiam Was z jej spojrzeniem Mistrzyni.

Nie wiem jak dla was, ale dla mnie podziemne labirynty to była całkiem dobra zabawa. Do czasu, aż przyszło tworzyć trzy albo i cztery piętra krętych korytarzy. Zabawa owszem, przednia, ale potem traci się rozpęd na coś więcej. W końcu dobry loch to nie tylko ślepe uliczki i korytarze. Często po pierwszych pięciu minutach Mistrz popada w rutynę prowadzenia drużyny przez labirynt na obrazku. I oni też go tak widzą, jak narysowany na kartce labirynt, po którym wodzimy ołówkiem, jak z czasów dzieciństwa. Tak być nie powinno. Jednak kiedy sami tworzymy podziemia, często mamy wrażenie, że tak się namęczyliśmy na rysowaniu tych trzech poziomów labiryntu, że wystarczy. Otóż nie.

Przede wszystkim dobre lochy powinny mieć też opis. Jak wyglądają drzwi między komnatami? Czy jeśli to tylko łuki, czy mają jakieś rzeźbienia? Wykonanie surowe i bez ozdób również rzuca się w oczy. Czy ściany są ozdobione czymś, może sporadycznie jakaś mała fontanna z gargulcem albo nimfą? Polecam w tym względzie z serii DnD Podręcznik Mistrza Podziemi. W odpowiednim rozdziale są bardzo ładnie opisane różne rodzaje lochów, a wzorując się na nich można znacznie wzbogacić sesję, niezależnie od systemu w jakim jest prowadzona.

Drugą i istotną dla utrzymania jako takiego realizmu rzeczą są rezydenci lochów. Jeśli wejście było zawalone i dopiero ostatnio je odsłonięto, przecież nie spotkamy tam niczego żywego. Bo jak i skąd? Nawet jeśli ktoś zostawił na straży jakąś okropną bestią, to czym ona żywiła się te wszystkie lata? Wyjątkiem oczywiście jest opcja, że gdzieś jest drugie wyjście, nieodnalezione dotąd. Mistrz Gry oczywiście powinien wiedzieć gdzie ono jest i mieć je jasno określone na mapie – jeśli graczom przyjdzie zwiedzać wszystkie zakątki lochów, w końcu na nie trafią.

Loch pierwotnie mógł być zbudowany jako zabezpieczenie skarbów, podziemna świątynia, grobowiec czy cokolwiek innego przyjdzie MG do głowy, a jeśli zasiedliły go stwory dzikie i nieprzewidziane w pierwotnych zamiarach, to służy im za kryjówkę raczej niż miejsce polowań. I zawsze będzie to pierwszy poziom, bo po co schodzić niżej? Niektóre z oryginalnych pułapek zaś mogą zostać przez nowych rezydentów uruchomione. To tym bardziej zniechęca stwory do zwiedzania dalej niż stosunkowo bliskie otoczenie zapasowego “wyjścia”. Z drugiej strony można też spotkać stworzenie lub stworzenia polujące tylko w obrębie podziemi. W końcu jeśli pojawią się potworki kłusujące w okolicznym lesie, które znalazły wejście do lochów i tam pomieszkują, to któreś co jakiś czas może odłączyć się od reszty i wejść w głąb lochu. Nie wróci oczywiście, a nasz drapieżnik ma jedzenie na miejscu.

Warto zaznaczyć, że nielogiczne jest, aby w niższych poziomach lochów zagnieździło się stworzenie polujące tylko w ich obrębie (dajmy na to ogromne pająki). Kto tam przychodzi? I znowu – jak zwierzę zdobywa pożywienie? Oczywiście można założyć, że lochy są popularne i jakaś drużyna śmiałków zagląda tam raz na dwa tygodnie, aby już nie wrócić. Tylko psuje to trochę koncepcję lochu, który najczęściej jest niezbadany lub badanym przez nielicznych obszarem. W ich głębinach bardziej prawdopodobne jest spotkanie strażników, których zostawił oryginalny twórca, golemów czy nieumarłych, niż “nowych” rezydentów, bo najczęściej nawet oni mają dosyć rozumu, by unikać schodzenia niżej.

Jak widać do przemyślenia jest wiele opcji i układów. Dlatego stworzenie samej mapy może stać się nużące, kiedy człowiek wie ile energii musi jeszcze w loch włożyć. To powód dla którego też prezentuję niżej link sprawdzonego przeze mnie generatora lochów – jest dostosowany do systemu DnD, gdyż pod ten system od razu tworzy spotkania i pułapki, ale równie dobrze można zrobić je zupełnie samemu, a skorzystać tylko z mapy. Posiada też dosyć ciekawe opisy, urozmaicające wędrówkę przez lochy co jakiś czas. Powodzenia w tworzeniu lochu.

Nie zgub się w ciemnościach.
http://donjon.bin.sh/d20/dungeon/ – generator lochów

Dzieło Susie
Pozdrawiam
D.

Reklamy